Kas ir policistisko olnīcu sindroms, kādi simptomi un ārstēšana?

Policistisku olnīcu sindroms – saīsināti PCOS ir vairāku simptomu kopums, kas parasti izpaužas vienlaikus.

PCOS ir raksturīgs palielināts vīrišķo hormonu daudzums organismā(hiperandrogēnisms) ar vai bez tā vizuālajām izpausmēm, piemēram,

- pastiprināts apmatojums (hirsūtisms),

- slikta sejas un/vai galvas āda (acne, seboreja),

- reproduktīvās funkcijas traucējumi (neiestājas grūtniecība),

- izmaiņas olnīcās – policistiskas vai multifollikulāras olnīcas – ultrasonogrāfijā redzams ļoti daudz sīku cistiņu – multipli folikuli.

- palielināts ķermeņa svars (virssvars), kas dažkārt var arī nebūt.

dažkārt var arī nebūt.

Aptuveni 10% sieviešu reproduktīvajā vecumā cieš no šī sindroma.

PCOS simptomi var parādīties dažādos dzīves posmos – dažkārt līdz ar menstruāciju sākšanos (menarche), dažkārt PCOS konstatē, kad pāris vēršas pie ārsta ar sūdzībām par neauglību. Dažkārt sievieti pie ginekologa nosūta cits speciālists – dermatologs, dietologs vai ģimenes ārsts gadījumos, kad vizuālie simptomi vai dažādas nopietnas veselības problēmas norāda par iespējamu PCOS.

PCOS cēloņi visbiežāk ir vairāki:

• Iedzimtība – genomā esoša informācija, kas kodē iespējamību pie noteiktas apstākļu sakritības veicināt PCOS attīstību

• Insulīna rezistence, virssvars, paaugstināts vīrišķo hormonu daudzums organismā

• Hroniski iekaisuma procesi, zarnu trakta disbakterioze

• Dzīvesveids – ēšanas paradumi, fizisko aktivitāšu trūkums, smēķēšana

• Apkārtējās vides ietekme – ķīmiskais piesārņojums, kas ietekmē organisma hormonālos procesus (Hormone Disrupting Chemicals)

Biežākie PCOS simptomi :

• neregulāras mēnešreizes vai ilgstošs to iztrūkums, neauglība

• stipra asiņošana vai ļoti niecīga asiņošana mēnešreižu laikā

• pastiprināts apmatojums sievietei netipiskās vietās (hirsutisms)

• slikta sejas āda un/ vai ļoti taukaina, iekaisusi sejas un galvas āda – akne, seboreja

• svara pieaugums un/vai grūtības svaru samazināt

• tumši pigmentācijas plankumi uz ādas noteiktās ķermeņa vietās

• dažādi citi simptomi, piemēram, gremošanas sistēmas disbakterioze

Kā diagnosticē PCOS?

Policistiska olnīcu sindroma diagnozi uzstāda ginekologs vai ginekologs, kurš īpaši specializējies ginekoloģiskajā endokrinoloģijā – ginekologs endokrinologs.

Vizītes laikā ārsts iztaujās un izmeklēs pacienti, veiks olnīcu un dzemdes ultrasonogrāfiju, noteikti nozīmēs hormonu analīzes, iespējams, ja būs nepieciešamība, rekomendēs vēl kādus papildus izmeklējumus – datortomogrāfiju, magnētisko rezonansi. Apkopojot visu izmeklējumu un analīžu rezultātus nozīmēs ārstēšanu.

Kā PCOS ārstē?

Policistiskā olnīcu sindroma ārstēšana ir kompleksa un atkarīga no vairākiem faktoriem – simptomu izteiktības, objektīvās atrades un, protams, arī pašas pacientes vēlmēm – vai tuvākajā laikā tiek plānota grūtniecība. Jebkurā gadījumā ārstēšanas process ir ilgstošs un pacientei jābūt gatavai nopietni tajā iesaistīties – tikai kopēja darba rezultātā iespējams labs rezultāts!

Kā ārstē PCOS?